Školní vzdělávací program

Integrované bloky:

  • Když jsou stromy nejvíce barevné
    • Já a moji kamarádi – „Jako stromky ve školce“
    • „Pod dubem, za dubem“ – Ve škole, doma, na ulici
    • Stromy v sadě, v lese – „V každém jablíčku je malá jabloň“
    • Vítr fouká ze strnišť – „Stromy shazují listy“
    • Já jsem holka a ty jsi kluk – „Budu velký jako buk …“
    • Zvířátka se chystají na zimu – „Strom pro zvířátka“
  • Co si stromy šeptají
    • Mikulášské trampoty
    • Zelenej se, jedličko – „O čem se zdá vánočnímu stromku?“
    • Bílé ticho – „Stromy spí v bílé peřině“
    • Zimní sportování –
    • Hádej, čím jsem – „Jablko nepadá daleko od stromu“
    • Ptáčci u krmítka –
    • Kašpárkův karneval
  • Na co se stromy těší
    • Jarní probouzení – „Stromy pučí“
    • Děti, pozor červená
    • Co děláme celý den a celý rok
    • Půjdu k zápisu
    • Svátky jara – „Co umí vrbový proutek?“
    • Zvířata pod jabloní – Poznáváme domácí zvířata a jejich mláďata
    • Planeta Země – „Kde rostou palmy“
  • Jak si stromy hrají
    • Vrba vypráví – Řeky a moře, potoky a rybníky
    • Maminky mají svátek
    • Jak je barevná kvetoucí příroda
    • Zrají třešně – Všechny děti mají svátek
    • Národní strom Lípa – Kniha je studnice moudrosti
    • Loučení s předškoláky – hurá na prázdniny

ZÁŘÍ, ŘÍJEN, LISTOPAD

INTEGROVANÝ BLOK: KDYŽ JSOU STROMY NEJVÍCE BAREVNÉ

Záměry integrovaného bloku:

Navodit radostnou atmosféru ve třídě, těšit se na společný pobyt dětí v mateřské škole, na společné zážitky. Utvářet pěkné vztahy mezi sebou navzájem, posilovat prosociální chování v dětské herní skupině, poznávat kamarády. Začínat rozlišovat různé formy jednání a získávat postupně stále větší samostatnost v chování.
Usnadnit dětem poznávání, že každý jsme součástí lidské společnosti, která se řídí určitými pravidly. Podporovat utváření pozitivních vztahů dětí a dospělých, pozitivní tolerance se všemi odlišnostmi.
Uvědomovat si sociální vazby, přátelství, příbuzenství v širší míře a uznávat je jako formu organizace, ve které je třeba volně spolupracovat a navazovat konstruktivní vazby. Osvojovat si jednoduché poznatky o přírodě a jejich proměnách. Sledovat charakteristické rysy podzimního období, péče o své okolí. Rozvíjet zručnost s různým přírodním materiálem.
Chápat některé vztahy mezi prvky nejbližšího přírodního a sociálního prostředí.
Seznamovat se s některými kulturními projevy, zvyky a tradicemi důležitými pro nejbližší okolí. Objevovat význam ovoce a zeleniny pro zdraví člověka. Rozvíjet všechny smysly. Vytvářet si životní postoje prospívající zdraví, osvojovat si poznatky o svém těle, získávat povědomí o způsobu osobního zdraví a bezpečí.
Objevovat postupně své vlastnosti spolu s poznáváním vlastního těla a respektováním ostatních. Poznávat vlastní fyzické a motorické schopnosti a uvědomovat si i své nedostatky.
Osvojovat si základy péče o vlastní tělo vytvářením základních zdravotních a sebezáchovných návyků a vyhýbat se přímému nebezpečí

Vzdělávací nabídka:

  • seznámení s prostředím MŠ – třídy, šatny, hygienické zázemí, zahrada, okolí školky
  • znalosti svého jména / adresy/, název třídy, jména kamarádů, své značky, jména učitelek, rodičů, sourozenců
  • tvorba pravidel třídy
  • orientace v budově MŠ, poznávání pedagogických a provozních pracovníků
  • seznámení s denním režimem, časovou posloupností jednotlivých činností v MŠ-ráno, dopoledne, poledne,odpoledne-kdy, co děláme
  • zjišťování úrovně sebeobsluhy a hygienických návyků
  • rozvíjení kamarádských vztahů, podporovat zájem dětí dovědět se něco nového o svých kamarádech
  • osvojování běžných pravidel společenského chování-pozdravit při příchodu i odchodu, poděkovat, omluvit se
  • přijímání pravidel herních situacích a přivykání základním normám
  • rozvíjení schopnosti samostatného vyprávění svých zážitků
  • péče o společné hračky a zařízení – šetrné zacházení, úklid pozorování přírody, její estetické vnímání, ochrana, poučení, proč ji neničit
  • pozorování sklizně na polích, v zahradách, seznámení s plody stromů a keřů, význam ovoce a zeleniny
  • pozorování a dělení podzimního ovoce a zeleniny podle daného kritéria, popis a hygienické návyky spojené s jeho požíváním
  • sledování změn v přírodě – odlet ptáků do teplých krajin, příprava zvířat na zimu
  • změny v počasí – důležitost oblékání, charakteristické rysy podzimní přírody
  • rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy
  • zvyky a obyčeje spojené s podzimem
  • proč vznikají kaluže, chladný déšť, studený vítr
  • posilování zvídavosti, zájmu, radosti z objevování
  • matematické a prostorové pojmy – geom. tvary, počet, velikosti, polohy – draků, vlaštovek, listí (tvary a barvy) lidské tělo: celkový obraz o těle a jeho částech
  • hygiena, zdraví a péče o tělo, nemoci a bolest: nejběžnější nemoci a jejich příznaky
  • určování částí těla, hygienické návyky a osobní čistota
  • služby související se zdravím: záchranná služba, nemocnice a lékař
  • rozlišování pravé a levé strany
  • rozlišování a předcházení nebezpečí, úrazům
  • zařazování her na téma rodina, přátelství
  • pochopení vztahu mezi jednáním a důsledkem (př. nebezpečné chování na cestě – úraz, nedostatek teplého oblečení – nachlazení)
  • opatrné chování vůči cizím, neznámým lidem, důvěra v lidi blízké, v jejich rady, pokyny poznávat nebezpečné předměty, přístroje, vést děti k opatrnosti
  • péče o nemocné a staré lidi – úcta k jejich osobnosti a stáří
  • kontakt se zvířaty
  • naše smysly, smyslové hry
  • Kompetence k učení:
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  • Kompetence k řešení problémů:
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • Komunikativní kompetence
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
  • Sociální a personální kompetence
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • Činnostní a občanské kompetence
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky.
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat

AKCE integrovaného bloku:

Celoškolní :

  • Návštěvy ve všech třídách
  • Podzimní akce se zaměřením na podzimní úrodu – Den Stromu
  • Podzimní brigáda s rodiči

 Doporučené:

Drakiáda, Výlety, besedy, účast na soutěžích, Babí léto, Výlety do okolí, beseda s policií, divadélka v mš, Jablíčkové dny, Bramborový bál, Babí léto, Hellowen, Dušičkové slavnosti, Legenda sv. Martina

PROSINEC, LEDEN, ÚNOR

INTEGROVANÝ BLOK: CO SI STROMY ŠEPTAJÍ

 Záměry INTEGROVANÉHO BLOKU:

Příprava společných slavností, seznamovat se s tradicemi vánočních svátků. Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a vyjadřovat je. Uvědomovat si citovou vazbu k rodinným příslušníkům a k lidem kolem nás. Seznamovat se s lidovými tradicemi a zvyky.
Vnímat krásu přírody v zimě. Aktivně poznávat a rozvíjet u dětí poznatky a zájem o živou i neživou přírodu, její proměny a zákonitosti. Vést děti k její ochraně.
Vhodnou stimulací se učit kontrolovat a ovládat své tělo, rovnováhu a koordinace.

Manipulovat s předměty a materiály, které poskytuje nejbližší okolí.
Poznat masopust v hudbě, lidových zvycích, v literatuře.
Osvojovat si vlastnosti, jako je zvídavost, úcta, umění oceňovat ostatní

a pocit sounáležitosti s okolím a jeho kulturními a uměleckými projevy.

Charakteristika integrovaného bloku:

  • příprava na advent, vánoce, zvyky, obyčeje, příchod Mikuláše
  • posilování lásky k rodině, kamarádům, lidem
  • rozvíjení citu pro krásu a tvořivost
  • spoluprožívání radosti ze společné přípravy na vánoční svátky
  • seznamování s výtvarnými technikami, výzdoba MŠ, výroba vánočních ozdob, dárků, pečení vánočního cukroví, …
  • příprava vánoční besídky, vánoční písně, koledy
  • zacházení se svíčkami, důležitost bezpečného zacházení, přítomnost dospělého, prevence vzniku požáru
  • přání svým blízkým, kamarádům- co jim přejeme dobrého
  • upevňování pocitu štěstí a spokojenosti, společné prožívání Vánočních svátků v rodině, ve skupině dětí (ve třídě)
  • vánoční nadílka zvířátkům, zdobení stromku v přírodě ovocem a zeleninou pro zvěř
  • charakteristické znaky zimy-sníh, mráz, tvoří se led, fouká ledový vítr, sněhové bouře
  • kalendář počasí a přírody
  • zimní oblečení, chránit se před chladem
  • seznámení s nemocemi charakteristickými pro období zimy
  • zvířata a ptáci v zimě, péče o ně, jak ve městě, tak v lese
  • prožívání zimních radovánek se sněhem, vlastnosti sněhu ledu- nebezpečí uklouznutí, význam posypu na cestách a chodnících
  • přípravy jednoduchých pokusů – zamrzání vody, tání ledu, sněhu
  • seznamování s poznatkem, že sníh chrání přírodu (pole, louky, zahrady)
  • posilování společného dosahování cíle – vést ke společnému prožívání vítězství, k pomoci slabšímu (zimní OH), seznámit s tradicí OH, realizace a dramatizace zimní olympiády
  • upevňování vědomí vlastní bezpečnosti při zimních sportech
  • rozvíjení fyzických dovedností při zimních sportech – bobování, koulování
  • vlastnosti pohádkových postav – kladné, záporné, rozlišování dobra a zla
  • dramatizace pohádek, hry s maňásky a loutkami, výroba
  • srovnávání veršovaných a prozaických pohádek
  • rozvoj tvořivosti a fantazie při přípravě maškarního reje, radostné prožívání přípravy i samotného karnevalu
  • výtvarné zpracování tématu – masky, loutky, seznámení s obdobím masopustu
  • zacházení s knihami, péče o ně, knihovny – účel a použití, povolání související s knihami (ilustrátor, spisovatel, knihovník, prodejce knih)
  • při výrobě loutek a kostýmů seznamování s různými materiály a jejich vlastnostmi
  • poznávání kladných a záporných hrdinů – vztahy mezi nimi – poučení
  • chápání rozdílu mezi pohádkou a skutečností

Kompetence k učení:

  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům.
  • pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí

Kompetence k řešení problémů:

  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit.
  • při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických a matematických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
  • nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu

Komunikativní kompetence

  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou.
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Sociální a personální kompetence:

  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí
  • vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá, spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem

Činnostní a občanské kompetence

  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky

AKCE integrovaného bloku:

Celoškolní:

  • Mikulášská nadílka
  • Vánoční cinkání pro rodiče
  • Zdobení stromku pro zvířátka
  • Rozsvěcení vánočního stromku, dílna pro děti a rodiče
  • Vystoupení pro seniory
  • Karneval – Masopust

Doporučené:

Návštěva Muzea Betlémů Karlštejn, Zimní olympiáda, Polární dny, Předání vánočních přání, Pečení cukroví atd.

BŘEZEN, DUBEN,KVĚTEN

INTEGROVANÝ BLOK: NA CO SE STOMY TĚŠÍ

 Záměry integrovaného bloku:

Všímat si nového života v přírodě, lidových tradicí a zvyků., rozvíjet tvořivost, správně používat materiály. Poslouchat lidové písně, učit se je. Chápat obsah lidových pohádek, říkanek, koordinovat pohyby těla, získávat obratnost v pohybech. Poznávat a popisovat části rostlin a jejich životní cyklus. Cítit odpovědnost za péči o rostliny. Správně pojmenovávat různé jevy, poznávat tvary a barvy v přírodě, procvičovat vizuální a motorickou koordinaci.
Získat povědomí o správném chování člověka k přírodě a životnímu prostředí. Vytvářet základní kulturní a společenské postoje dětí. Samostatně se výtvarně vyjadřovat. Dodržovat kulturní a společenské návyky. Rozvíjet povědomí o životě zvířat a lidí na planetě Zemi a získat povědomí o přátelství a toleranci lidí všech barev pleti. Být ochoten otevřeně vnímat okolní svět, reagovat vstřícně na projevy přátelství respektovat povahové odlišnosti ostatních.

Charakteristika integrovaného bloku:

  • změny v počasí, probouzení přírody
  • srovnávání ročních období
  • příprava půdy pro jarní setí, sázení, růst rostlin, péče o ně
  • pozorování rostlin, jejich částí, senzorických vlastností (tvar, vůně, barva)
  • pozorování vztahů mezi rostlinami a lidmi (potrava, léčivé byliny)
  • rozhovory o životním prostředí a způsobech jeho ochrany
  • zvířátka a jejich mláďátka
  • charakteristické rysy zvířat domácích a lesních, sledování návratu ptáků
  • příprava na svátky jara, velikonoční zvyky, tradice – tvořivost, estetika
  • změny v oblékání na jaře, pohybové činnosti, sport, význam zdravé výživy na jaře
  • práce na zahrádkách – předměty, pomůcky, stroje, činnosti, význam
  • vztah rodič – dítě, u zvířat – péče o mládě, city, chování
  • seznámení s pojmem planeta Země, její postavení ve vesmíru
  • uvědomování si co je den, noc, slunce, měsíc
  • co na planetě najdeme – pevniny, moře, ostrovy, hory, řeky, lesy, pouště atd.
  • život v moři, koloběh vody v přírodě zavlažování
  • život v moři, ve vodách, v trávě, pod zemí, ve vzduchu, v horách, na severu či v tropech…
  • život lidí na Zemi- města, vesnice, domov dětí
  • ekologie Země, třídění odpadu, životní prostředí
  • seznamování s různými místy naší Země – bydliště, rodiště, rekreační oblasti, hlavní město, sídlo prezidenta republiky
  • seznamování s dopravními prostředky, význam a rozlišování dopravních prostředků podle místa a způsobu jejich pohybu
  • srovnání života u nás a jinde – shodné znaky, rozdíly

Kompetence k učení:

  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije

Kompetence k řešení problémů:

  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti

Komunikativní kompetence

  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní

Sociální a personální kompetence

  • při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

Činnostní a občanské kompetence

  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky

AKCE integrovaného bloku:

 Celoškolní:

  • Velikonoční svátky
  • Vítání jara – vynášení Mořeny
  • Návštěva v ZŠ
  • Knihovna

Doporučené :

besedy Policie, návštěva u Hasičů, na záchrance, planetárium Praha, galerie, muzea, Den vody, Den Země 22.4. , Pálení čadějnic, Den ptactva 1.4.

ČERVEN, ČERVENEC

Integrovaný blok: JAK SI STROMY HRAJÍ

 Záměry integrovaného bloku:

Uvědomovat si význam rodiny, uvědomit si nejbližší členy své rodiny, vztah k mamince, poznat strukturu rodiny. Upevňovat sounáležitost s živou a neživou přírodou, seznamovat se světem rostlin a živočichů. Hledat odpovědi na otázky týkající se živých tvorů. Osvojovat si sounáležitost s ostatním světem, seznamovat dětí s technickým pokrokem ve vývoji dopravních prostředků, hledání souvislostí mezi dopravou a životním prostředím.

Charakteristika integrovaného bloku:

  • zaměření na rodinu, její příslušníky
  • vést děti k uvědomění si citového zázemí v rodině, úcta, láska, poděkování mamince
  • společná příprava dárečku, vystoupení k svátku matek
  • hovořit s dětmi o pracích na zahradě, nářadí, profese, materiály
  • změny v počasí, přírodě – kalendář
  • květiny zahradní, luční, pokojové, stromy, keře, plody
  • péče o rostliny / zalévání, ošetřování, co potřebují rostliny k růstu, význam živin/
  • zaměstnání táty a mámy
  • umět se postarat sám o sebe, oblékání, svlékání, obouvání…
  • jak jsme přišli na svět
  • charakterové vlastnosti lidí – dobré i špatné – užití knih, vlastní zkušenosti…
  • chování doma a v MŠ – shoda, rozdíly…
  • radostné prožívání svátku MDD
  • cestování, výlety, prázdniny-dopravní prostředky, chování na cestách, upozorňovat na nebezpečí vody, slunění
  • co potřebujeme na výlet
  • poznávání památek a významných míst v blízkém okolí
  • rozloučení s budoucími školáky, hovořit s dětmi o budoucí škole
  • letní sporty
  • nebezpečí hrozící v dopravních prostředcích
  • ochrana před sluncem (zrak, kůže) – zásady, přiměřené oblékání
  • počasí, změny v přírodě
  • plán prázdnin – kam děti pojedou, činnosti o prázdninách
  • co umí předškolák – podepsat se …

Kompetence k učení:

  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích

Kompetence k řešení problémů:

  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti

Komunikativní kompetence

  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Sociální a personální kompetence

  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

Činnostní a občanské kompetence

  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat

AKCE integrovaného bloku:

 Celoškolní:

  • Svátek matek
  • MDD – Výlet
  • Rozloučení s předškoláky
  • Návštěvy knihovny
  • Zahradní slavnost

Doporučené:

třídní výlety, čištění studánek, Den květů 21.6., Indiánský týden, Botanická zahrada, Petřín