Žabičky 2025/26

Charakteristika třídy Žabiček školní rok 2025/2026

Ve třídě Žabiček je zapsáno 20 dětí ve věku 3–5 let. Starší děti jsou mladším přirozeným vzorem a pomocníky, mladší se učí nápodobou a společnou hrou. U nejmenších je výchovně-vzdělávací práce zpočátku zaměřena především na podporu psychické pohody, zvládání odloučení od rodičů a adaptaci na pravidelný režim. Posilujeme výchovné působení rodiny a obohacujeme vzdělávání o smysluplné činnosti, které podporují celkový rozvoj dítěte – zejména v oblasti řeči, pohybu, sociálních dovedností a jemné i hrubé motoriky. Mezi hlavní cíle patří získávání sociálních zkušeností, které děti dokážou samostatně uplatňovat v každodenním životě.

Učitelkami ve třídě jsou Romana Burdová DiS. a Magdaléna Balejová.
Provoz třídy je celodenní, od 6:30 do 17:00.

Třída Žabiček se nachází v přízemí budovy – v přístavbě z roku 2013. Je světlá, prostorná, vybavená kobercem i linoleem, s možností využít otevírací střešní okno. Pro stravování slouží dřevěné stolky a židličky s nastavitelnou výškou, které jsou uzpůsobeny potřebám malých dětí a využívají se i pro výtvarné činnosti. Třída je vybavena moderním nábytkem, hračkami, stavebnicemi, knihami i didaktickými pomůckami, které podporují spontánní hru i nepřímo řízené činnosti. Děti zde mají k dispozici prostor pro odpočinek, tvoření i pohyb. Pro vzdělávání i zábavu využíváme také moderní technologie – třída je vybavena interaktivní tabulí a počítačem.

Charakteristika vzdělávání

Ve třídě pracujeme v souladu s RVP pro předškolní vzdělávání podle ŠVP „Barevný strom poznání“. Celým školním rokem 2025/2026 nás provází celoroční tematický plán s názvem Rok skřítků.

Usilujeme o vytváření laskavé a podnětné atmosféry, kde má každé dítě možnost rozvíjet své schopnosti a zájmy vlastním tempem. Podporujeme přirozený vývoj dětí, upevňujeme základní návyky a dovednosti, posilujeme samostatnost a pomáháme jim budovat pozitivní vztah k lidem i světu kolem.

Naše vzdělávání probíhá hravou formou, s důrazem na prožitkové učení, které nabízí pestrou škálu činností a možnost volby. Děti se učí aktivně, s radostí a přirozeně – objevováním, experimentováním i vzájemným učením. Učitel zde působí jako průvodce, který děti podporuje, dává jim prostor pro vlastní nápady a inspiruje je k novým objevům.

Velký důraz klademe na spontánní dětskou hru, kooperativní učení a činnosti vycházející z programu Začít spolu. Dětem nabízíme dostatek času i prostoru pro samostatnou hru a tvořivé aktivity, při nichž mohou svobodně vyjádřit své pocity, myšlenky a fantazii.

Spolupráci s rodinou vnímáme jako přirozenou a důležitou součást naší práce – společně vytváříme prostředí, v němž se děti cítí jistě, šťastně.

Pravidelně pracujeme s portfolii, která zachycují pokroky každého dítěte a slouží jako cenný nástroj pedagogické diagnostiky.

Součástí vzdělávání je také pravidelná logopedická prevence formou logopedických chvilek.

Děti se jednou týdně seznamují s anglickým jazykem pod vedením třídní učitelky Romany Burdové. V zimním období navštěvujeme tělocvičnu Sokola, kde cvičíme podle projektu „Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky“. Každých pět týdnů chodíme do keramické dílny při ZUŠ. Děti vedeme také k environmentální výchově a třídění odpadu, při polytechnických činnostech využíváme zbytkový materiál. Pravidelně pořádáme batůžkové výlety do okolí školky.

Naším cílem je, aby děti chodily do školy rády a s úsměvem.